HG 1061/2008 - Transportul deseurilor PERICULOASE si NEPERICULOASE
1 GUVERNUL ROMÂNIEI Hotărâre privind transportul deseurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României În temeiul art.108 din ConstituŃia României, republicată si al art. 54 lit.c) al OrdonanŃei de UrgenŃă a Guvernului nr.78/2000 privind regimul deseurilor aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.426/2001, cu modificările si completările ulterioare Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAPITOLUL I: DispoziŃii generale Art.1 (1) Transportul deseurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României este supus unei proceduri de reglementare si control stabilite prin prezenta hotărâre. (2) Procedura de reglementare si control a transportului deseurilor se aplică deseurilor periculoase si deseurilor nepericuloase prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2002 privind evidenŃa gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzând deseurile, inclusiv deseurile periculoase, cu completările ulterioare. (3) Transportul deseurilor se realizează numai către operatorii economici care deŃin autorizaŃie de mediu conform legislaŃiei în vigoare pentru activităŃile de colectare/ stocare temporară / tratare / valorificare / eliminare. (4) Este interzis transportul deseurilor de orice natură de la locul de producere la cel de colectare/ stocare temporară/ tratare / valorificare / eliminare, fără respectarea prevederilor prezentei hotărâri. Art .2 SemnificaŃia unor termeni specifici utilizaŃi în prezenta hotărâre este prezentată în anexa nr.1A la OrdonanŃa de urgenŃă a Guvernului nr.78 / 2000 privind regimul 2 deseurilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.426/2001, cu modificările si completările ulterioare. CAPITOLUL II: Transportul deseurilor periculoase Art.3 (1)Transportul deseurilor periculoase, indiferent de cantitatea anuală în care acestea se generează, se desfăsoară în concordanŃă cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.1175 / 2007, pentru aprobarea Normelor de efectuare a activităŃii de transport rutier de mărfuri periculoase, ale Regulamentului privind Transportul InternaŃional Feroviar al Mărfurilor Periculoase RID - Apendice C la ConvenŃia privind transporturile internaŃionale feroviare (COTIF), semnată la Berna la 9 mai 1980, astfel cum a fost modificată prin Protocolul ratificat prin OrdonanŃa Guvernului nr. 69/2001, ale OrdonanŃei Guvernului nr. 7/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România, republicată, ale Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuinŃei nr. 590/2007 pentru stabilirea unor reguli privind transportul mărfurilor periculoase pe calea ferată, ale OrdonanŃei de UrgenŃă a Guvernului nr.109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări si completări de Legea nr.102/2006, privind transporturile rutiere, ale Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuinŃei nr. 1.730/2001 privind aprobarea sistemelor de raportare a incidentelor în care sunt implicate nave maritime care transportă mărfuri periculoase, substanŃe dăunătoare si/sau poluanŃi marini, ale OrdonanŃei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, republicată, cu modificările si completările ulterioare, a Ordinului ministrului transporturilor, construcŃiilor si turismului nr. 322/2006 privind instalaŃiile portuare de preluare a deseurilor generate de nave si a reziduurilor mărfii si ale Ordinului ministrului transporturilor, construcŃiilor si turismului nr. 426/2006 privind aprobarea Regulilor de navigaŃie pe Canalul Dunăre-Marea Neagră si Canalul Poarta Albă-Midia -Năvodari. (2) Operatorii de transport deseuri periculoase trebuie să deŃină licenŃă de transport pentru mărfuri periculoase eliberată de Ministerul Transporturilor. (3) Planul de alarmare si intervenŃie în caz de accident pe timpul transportului deseurilor periculoase, este întocmit potrivit art.15, alin.(1) punctul V lit.c) din Normele de efectuare a activităŃii de transport rutier de mărfuri periculoase în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1175/2007. 3 Art.4 (1) Transportul deseurilor periculoase se efectuează de la generator sau deŃinător, denumit în continuare expeditor, către operatorul economic care realizează operaŃia de colectare/ stocare temporară / tratare/ valorificare / eliminare denumit în continuare destinatar, respectându-se prevederile prezentei hotărâri. (2) Expeditorul completează un formular pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase, al cărui model este prezentat în anexa nr. 1. (3) Formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase semnat si stampilat este transmis către destinatarul deseurilor periculoase. (4) Destinatarul deseurilor periculoase, la primirea formularului pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase, poate accepta efectuarea transportului sau poate solicita informaŃii suplimentare din partea expeditorului. Dacă destinatarul acceptă efectuarea transportului, semnează si stampilează formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase. (5) Formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase, semnat si stampilat de către destinatar, se transmite la agenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află instalaŃia de tratare / valorificare / eliminare, pentru a se obŃine din partea acesteia aprobarea pentru efectuarea transportului deseurilor periculoase, termenul maxim de răspuns fiind de 7 zile lucrătoare de la primirea tuturor informaŃiilor solicitate. (6) La stabilirea destinatarului si a traseului de transport al deseurilor periculoase, expeditorul va avea în vedere, pe cât posibil, respectarea principiului proximităŃii. (7) AgenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află instalaŃia de tratare / valorificare / eliminare are următoarele atribuŃii: a) de a semna si stampila formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase, numai după ce verifică si analizează informaŃiile furnizate, dacă este de acord cu operaŃiile de tratare, valorificare sau eliminare aplicate deseurilor periculoase de către destinatar ; b) de a solicita informaŃii suplimentare de la expeditorul deseurilor periculoase, de la operatorul instalaŃiei de tratare / valorificare/ eliminare sau de la Garda NaŃională de Mediu, după caz; c) de a verifica la avizarea rutei, dacă transportul deseurilor periculoase respectă regimul ariilor naturale protejate si a Siturilor Natura 2000 . (8) Formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase, semnat si stampilat potrivit prevederilor alin. (7) lit. a), este transmis astfel: 4 a) expeditorului deseurilor periculoase si agenŃiei judeŃene pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află acesta, de către agenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află instalaŃia de tratare / valorificare / eliminare; b) inspectoratului pentru situaŃii de urgenŃă al judeŃului pe a cărui rază teritorială se află expeditorul pentru autorizarea rutei transportului deseurilor periculoase, de către expeditor. (9) Ruta de transport a deseurilor periculoase se stabileste de către expeditor si transportator, avându-se în vedere, pe cât posibil, ocolirea oraselor si se autorizează de către inspectoratul pentru situaŃii de urgenŃă al judeŃului pe a cărui rază teritorială se află expeditorul, înscriindu-se în documentele de însoŃire ale transportului deseurilor periculoase. (10) Formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase se întocmeste în 6 exemplare originale si se păstrează după cum urmează: a) un exemplar la expeditor; b) un exemplar la destinatar; c) un exemplar la transportator; d) un exemplar la agenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului care a dat aprobarea pentru efectuarea transportului deseurilor periculoase; e) un exemplar la inspectoratul pentru situaŃii de urgenŃă al judeŃului pe a cărui rază teritorială se află expeditorul deseurilor periculoase; f) un exemplar la agenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află expeditorul deseurilor periculoase. (11) Prevederile alin. (1) - (10) se aplică si în cazul în care expeditorul deseurilor periculoase, transportatorul si destinatarul acestora sunt acelasi operator economic. Art. 5 Aprobarea pentru efectuarea transportului deseurilor periculoase poate fi o aprobare dată pentru o anumită categorie de deseuri periculoase si un singur transport, sau poate fi o aprobare dată pentru o anumită categorie de deseuri periculoase si mai multe transporturi efectuate într-un interval de maximum 2 ani. 5 Art. 6 (1) Pentru deseurile periculoase generate în cantitate mai mică de 1 t/an, formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase, al cărui model este prevăzut în anexa nr.2, nu trebuie să conŃină aprobarea agenŃiei pentru protecŃia mediului pe raza căreia se află destinatarul deseurilor periculoase. (2) Destinatarul deseurilor periculoase trebuie să depună la agenŃia pentru protecŃia mediului pe raza căreia se află, 1 exemplar din formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase semnat si stampilat, conform prevederilor prezentei hotărâri . Art. 7 (1) Fiecare transport de deseuri periculoase care sunt generate într-o cantitate mai mare de 1 t/an din aceeasi categorie de deseuri periculoase trebuie să fie însoŃit de formularul de expediŃie/transport deseuri periculoase si de formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase . (2) Fiecare transport de deseuri periculoase indiferent de cantitatea generată, trebuie să fie însoŃit, pe lângă celelalte documente specifice transportului de deseuri periculoase, si de un extras din Planul de alarmare si intervenŃie în caz de accident pe timpul transportului mărfurilor periculoase . Art.8 Expeditorul completează, semnează si stampilează formularul de expediŃie/transport deseuri periculoase. Art. 9 (1) Transportatorul semnează si stampilează formularul de expediŃie/transport deseuri periculoase, la primirea deseurilor periculoase. (2) Transportatorul transportă deseurile periculoase pe ruta aprobată în formularul de aprobare a transportului deseurilor periculoase si le predă destinatarului. Art.10 (1) Destinatarul, la primirea deseurilor periculoase, semnează si stampilează formularul de expediŃie/transport deseuri periculoase, confirmând acceptarea deseurilor periculoase. 6 (2) Destinatarul este obligat să preleveze o probă din fiecare transport de deseuri periculoase, pe care să o păstreze în condiŃii de siguranŃă si etichetată corespunzător - un interval de cel puŃin trei luni. Art. 11 (1) Personalul angajat, inclusiv transportatorul deseurilor periculoase, deŃine echipament special si este instruit asupra utilizării acestuia, precum si pentru luarea primelor măsuri de intervenŃie în cazul unei poluări accidentale, în conformitate cu prevederile legale privind transportul mărfurilor periculoase. (2) În cazul producerii unei poluări accidentale, transportatorul deseurilor periculoase anunŃă imediat inspectoratul pentru situaŃii de urgenŃă si agenŃia pentru protecŃia mediului pe raza judeŃului cărora s-a produs incidentul. Art.12 Formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase se întocmeste în 6 exemplare si se păstrează în acelasi mod ca si formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase, asa cum este prevăzut la art. 4 alin. (10). Art. 13 Destinatarul, după efectuarea operaŃiilor de colectare/ stocare temporară / tratare / valorificare / eliminare, semnează si stampilează formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase menŃionând că activitatea de colectare / stocare temporară / tratare / valorificare / eliminare a deseurilor periculoase s-a efectuat în conformitate cu legislaŃia în vigoare si transmite o copie a acestuia la: a) expeditorul deseurilor periculoase; b) agenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află expeditorul deseurilor periculoase; c) agenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află instalaŃia de tratare / valorificare / eliminare. Art. 14 (1) Inspectoratul pentru situaŃii de urgenŃă al judeŃului pe a cărui rază teritorială se află expeditorul, după primirea unui exemplar din formularul pentru aprobarea transportului, deseurilor periculoase si a unui exemplar din formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase, notifică cu 48 de ore înainte de efectuarea primului 7 transport aprobat, toate inspectoratele pentru situaŃii de urgenŃă judeŃene, precum si inspectoratele judeŃene de poliŃie din judeŃele care vor fi tranzitate si cel de destinaŃie, despre executarea transportului deseurilor periculoase si despre caracteristicile acestuia. (2) În cazul transportului feroviar si naval al deseurilor periculoase, după respectarea prevederilor menŃionate la alin. (1), inspectoratul pentru situaŃii de urgenŃă al judeŃului pe a cărui rază teritorială se află expeditorul, notifică secŃiile regionale de poliŃie transporturi care vor fi tranzitate si cea de destinaŃie, despre transportul deseurilor periculoase si despre caracteristicile acestuia. (3) În cazul în care se realizează transporturi de deseuri periculoase din aceeasi categorie către acelasi destinatar, urmând aceeasi rută de transport stabilită în formularul pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase, cu o frecvenŃă mai mare de un transport pe lună, expeditorul este obligat să transmită către inspectoratul pentru situaŃii de urgenŃă, formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase numai la efectuarea primului transport. (4) Începând cu cel de-al doilea transport de deseuri periculoase menŃionat la alin. (3), expeditorul este obligat să informeze inspectoratul pentru situaŃii de urgenŃă cu 48 de ore înaintea efectuării fiecărui transport de deseuri periculoase, prin fax, notă telefonică sau e-mail. În informarea transmisă inspectoratului pentru situaŃii de urgenŃă se precizează cantitatea de deseuri periculoase care se transportă, numărul formularului de aprobare a transportului deseurilor periculoase în baza căruia se realizează acesta si date pentru identificarea transportatorului, asa cum sunt prevăzute în formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase . (5) Formularele de expediŃie / transport deseuri periculoase întocmite pentru transporturile de deseuri periculoase care intră sub incidenŃa alin. (3), se păstrează la expeditor, transportator si destinatar, acesta din urmă având obligaŃia să raporteze anual agenŃiei pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află, că deseurile periculoase au fost valorificate sau eliminate în conformitate cu prevederile legale. Art. 15 (1) Transportul deseurilor periculoase care se generează într-o cantitate mai mică de 1 t/an din aceeasi categorie de deseuri periculoase, se efectuează în baza formularului de expediŃie / transport deseuri periculoase în care se precizează clar că aceste deseuri periculoase sunt generate într-o cantitate mai mică de 1 t/an. 8 (2) În cazul transporturilor menŃionate la alin. (1), formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase se întocmeste în 3 exemplare, care se păstrează astfel: o copie la expeditorul deseurilor periculoase, o copie la destinatarul deseurilor periculoase si o copie la transportatorul deseurilor periculoase. (3) Formularul de expediŃie / transport deseuri periculoase se prezintă de către expeditor, transportator si destinatar la solicitarea organelor abilitate conform legii să efectueze controlul asupra gestionării deseurilor periculoase. Art. 16 (1) În cazul transportului de deseuri periculoase pe calea ferată se aplică aceeasi procedură conform art. 1 – 15, cu menŃiunea că pentru obŃinerea aprobării de la agenŃia judeŃeană pentru protecŃia mediului pe a cărei rază teritorială se află instalaŃia de tratare / valorificare/ eliminare, expeditorul deseurilor periculoase trebuie să prezinte si acceptul transportatorului. (2) În cazul transportului deseurilor periculoase pe calea ferată, în lipsa oricăruia dintre documentele însoŃitoare ale transportului, vagonul este primit si reŃinut în punctul de destinaŃie, urmând ca destinatarul să prezinte documentele necesare în cel mult 48 de ore, în caz contrar, vagonul fiind redirijat catre expeditor. (3) CondiŃiile pentru transportul deseurilor periculoase pe calea ferată sunt prevăzute în OrdonanŃa Guvernului nr. 49/1999 privind transportul mărfurilor periculoase pe calea ferată, aprobată cu modificări prin Legea nr.788/2001. Art. 17 (1) Deseurile periculoase care fac obiectul transportului trebuie să fie ambalate si etichetate în conformitate cu prevederile legale referitoare la transportul mărfurilor periculoase. (2) Gestionarea ambalajelor cade în sarcina destinatarului, cu excepŃia cazurilor în care o altă parte îsi asumă răspunderea în scris pentru gestionarea acestora. (3) Ambalajele deseurilor periculoase reprezintă de asemenea deseuri periculoase care intră sub incidenŃa prezentei hotărâri. EvidenŃa gestiunii ambalajelor se realizează conform reglementărilor în vigoare. 9 CAPITOLUL III: Transportul deseurilor periculoase pentru colectare sau pentru stocare temporară Art. 18 (1) În cazul în care deseurile periculoase sunt transportate către un deŃinător temporar în vederea colectării sau stocării temporare realizate în condiŃiile legii, atunci transportul deseurilor periculoase se realizează în două etape: a) transportul deseurilor periculoase de la expeditor la deŃinătorul temporar al deseurilor periculoase care realizează colectarea sau stocarea temporară a acestora; b) transportul deseurilor periculoase de la deŃinătorul temporar al deseurilor periculoase către destinatarul final al deseurilor periculoase, care realizează tratarea, valorificarea sau eliminarea deseurilor periculoase. (2) În prima etapă, deŃinătorul temporar al deseurilor periculoase este destinatar, iar în cea de-a doua etapă deŃinătorul temporar al deseurilor periculoase este expeditor. (3) Pentru fiecare etapă dintre cele două menŃionate la alin. (1), transportul deseurilor periculoase se realizează cu respectarea prevederilor art. 1 - 17. Pentru fiecare etapă se completează în mod corespunzător formularele prevăzute în modelele prezentate în anexele nr. 1 si 2. CAPITOLUL IV: Transportul deseurilor nepericuloase Art. 19 Transportul deseurilor nepericuloase se efectuează pe baza formularului de încărcare-descărcare deseuri nepericuloase, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3. Art. 20 (1) Deseurile nepericuloase destinate eliminării se transportă de la expeditor la destinatar si se controlează pe baza formularului de încărcare-descărcare deseuri nepericuloase tipizat, cu regim special. (2) Formularul de încărcare-descărcare deseuri nepericuloase se completează de către expeditor în 3 exemplare si se păstrează după cum urmează: un exemplar semnat si stampilat la expeditor, unul la transportator, semnat, completat cu codul numeric personal al persoanei care transportă deseurile si cu numărul de 10 înmatriculare al mijlocului de transport, iar ultimul se transmite destinatarului, prin intermediul transportatorului. (3) După semnarea si stampilarea formularului de încărcare-descărcare de către destinatar, acesta îl transmite expeditorului prin fax sau prin postă, cu confirmare de primire. (4) Fiecare transport de deseuri nepericuloase trebuie să fie însoŃit de un formular de încărcare–descărcare deseuri nepericuloase. (5) Formularul de încărcare-descărcare deseuri nepericuloase este înregistrat de către destinatar într-un registru securizat, înseriat si numerotat pe fiecare pagină. Art. 21 Transportul si controlul deseurilor nepericuloase destinate operaŃiilor de colectare/stocare temporară/ tratare/ valorificare / eliminare, se efectuează pe baza formularului de încărcare – descărcare deseuri nepericuloase completat si semnat de către expeditorul, transportatorul si destinatarul deseurilor nepericuloase. Art. 22 (1) Formularul de încărcare–descărcare în baza căruia se realizează transportul si controlul deseurilor nepericuloase destinate colectării /stocării temporare / tratării/ valorificării / eliminării se păstrează astfel: o copie la expeditorul deseurilor, o copie la destinatarul acestora si o copie la transportatorul deseurilor. (2) Expeditorul, destinatarul si transportatorul deseurilor nepericuloase sunt obligaŃi să prezinte formularul de încărcare-descărcare deseuri nepericuloase la solicitarea organelor abilitate conform legii să efectueze controlul asupra gestionării deseurilor. Art. 23 (1) Transportul deseurilor municipale efectuat de către operatorii economici autorizaŃi să presteze serviciul de salubrizare în localităŃi, nu intră sub incidenŃa prevederilor prezentei hotărâri. (2) Operatorii economici prevăzuŃi la alin.(1) care efectuează transportul propriilor deseuri nepericuloase, cum ar fi deseurile de producŃie si deseurile asimilabile celor municipale, trebuie să completeze formularul de încărcare-descărcare deseuri nepericuloase. 11 CAPITOLUL V: Transportul deseurilor rezultate din activitatea medicală Art. 24 (1) Gestionarea deseurilor rezultate din activităŃile medicale se realizează în conformitate cu Normele tehnice privind gestionarea deseurilor rezultate din activităŃile medicale si a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naŃională de date privind deseurile rezultate din activităŃile medicale aprobate prin Ordinul ministrului sănătăŃii publice nr.219/2002, cu modificările si completările ulterioare. (2) Nu se vor accepta la transport deseurile ale căror ambalaje nu sunt etichetate cu următoarele informaŃii : datele de identificare ale unităŃii sanitare, secŃia/laborator, cantitate si data umplerii. (3) Transportul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicală se face Ńinându-se cont de următoarele: (a) Toate vehiculele utilizate pentru transportul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicală sunt evaluate de către Ministerul SănătăŃii Publice, prin Institutul de Sănătate Publică Bucuresti, în baza unui referat tehnic. (b) Vehiculul utilizat pentru transportul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicală trebuie să îndeplinească următoarele cerinŃe : b¹) să fie destinat, amenajat special si utilizat numai pentru transportul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicală ; b² ) să fie autoutilitară sau autovehicul cu masa totală maximă autorizată. b³) compartimentul destinat containerelor să fie separat de cabina soferului, să fie realizat din materiale usor lavabile si rezistente la abur si agenŃi chimici folosiŃi la curăŃenie si dezinfecŃie; b4) să aibă în dotare containere din plastic cu capac, tip europubelă, în care sunt depozitate deseurile ambalate în timpul transportului, în condiŃii de siguranŃă; b5) să aibă dispozitive de fixare a containerelor în timpul transportului; b6) să conŃină sisteme de asigurare împotriva răspândirii deseurilor periculoase în mediu în caz de accident; b7) să existe permanent o trusă sau un minicompartiment ce conŃine saci din plastic, echipament de protecŃie, echipamente de curăŃenie, dezinfecŃie, trusă de prim - ajutor; 12 b8) să fie prevăzut cu trusă conform prevederilor Acordului european privind transportul internaŃional rutier al mărfurilor periculoase ( A.D.R.); b9) compartimentul va fi prevăzut cu sisteme de răcire ale aerului: aer condiŃionat, echipament frigorific; b10) autovehiculul va fi marcat si inscripŃionat cu datele de identificare ale societăŃii transportatoare pe ambele părŃi laterale, activitatea prestată ,,Transport deseuri periculoase rezultate din activitatea medicală”, pictograma “Pericol biologic” si marcaj A.D.R. c) Societatea transportatoare de deseuri periculoase rezultate din activitatea medicală care, la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, nu deŃine referat tehnic pentru autovehiculul care transportă deseuri periculoase rezultate din activitatea medicală, are obligativitatea de a-l solicita si obŃine în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. În cazul în care societatea nu obŃine acest referat până la data sus menŃionată, se suspendă dreptul de a utiliza autovehiculul pentru transportul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicală . (d) Transportul deseurilor de la unitatea medicală în care acestea se produc si care este expeditorul deseurilor si până la destinatarul deseurilor, reprezentat de instalaŃia în care acestea sunt tratate sau eliminate, se realizează cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri. (3) Pentru toate cantităŃile de deseuri rezultate din activitatea medicală, transportatorul - chiar dacă acesta este si destinatar - va respecta prevederile art. 1 – 17, precizând în formularele ale căror modele sunt prezentate în anexele nr. 1 si nr. 2, cantitatea cumulată exact, prin cântărire la expeditori, pe un transport dintr-o anumită zonă. Formularul va conŃine o anexă cu expeditorii si cantităŃile individuale. CAPITOLUL VI: SancŃiuni Art. 25 (1) Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea civilă sau contravenŃională, după caz. (2) Constituie contravenŃii si se sancŃionează următoarele fapte: a) abandonarea deseurilor pe traseu de către operatorii de transport, nerespectarea prevederilor art.1 alin. (3), ale art.7 alin. (2) sau ale art.19, se sancŃionează cu amendă de la 15.000 lei la 30.000 lei; 13 b) nerespectarea prevederilor art. 4, art. 7 alin. (1), art. 8, art. 14 alin. (3)-(5), art. 20 si art.21 se sancŃionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei; c) nerespectarea prevederilor art. 9, art.10, art.12 si ale art. 22 se sancŃionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei; d) transportul deseurilor municipale efectuate de operatori neautorizaŃi pentru prestarea serviciului de salubrizare în localităŃi, se sancŃionează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei. (3) În cazul săvârsirii contravenŃiilor prevăzute la alin.2 lit. a), se aplică pe lângă sancŃiunea contravenŃională principală si sancŃiunea contravenŃională complementară a confiscării mijlocului de transport destinat sau folosit la săvârsirea faptei. (4) Mijlocul de transport confiscat potrivit alin. (3) se valorifică în condiŃiile prevăzute de OrdonanŃa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si condiŃiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 274/2007, cu modificările si completările ulterioare. (5) În cazul în care se dispune măsura confiscării mijlocului de transport, agentul constatator întreprinde măsurile necesare pentru transportul deseurilor către operatorii economici care deŃin autorizaŃie de mediu conform legislaŃiei în vigoare pentru activităŃile de tratare / valorificare / eliminare, toate cheltuielile fiind suportate de către contravenient. Art. 26 (1) Constatarea contravenŃiilor si aplicarea sancŃiunilor prevăzute la art. 25 se face de către personalul împuternicit din cadrul Ministerului Mediului si Dezvoltării Durabile si Ministerului Internelor si Reformei Administrative, alături de personalul împuternicit din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale, Ministerului Transporturilor, Ministerului SănătăŃii Publice sau Ministerului Economiei si FinanŃelor, după caz. (2) Prevederile referitoare la contravenŃiile prevăzute la art. 25 se completează cu dispoziŃiile OrdonanŃei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenŃiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si completările ulterioare. (3) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la art. 25, agentul constatator făcând 14 menŃiune despre această posibilitate în procesul-verbal de constatare si sancŃionare a contravenŃiei. CAPITOLUL VII: DispoziŃii finale Art. 27 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 28 Prezenta hotărâre va intra în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României. Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, ministrului transporturilor, construcŃiilor si turismului si al ministrului economiei si comerŃului nr. 2/211/118/2004, pentru aprobarea procedurii de reglementare si control al transportului deseurilor pe teritoriul României, cu modificările si completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 15 aprilie 2004, precum si orice alte dispoziŃii contrare. PRIM – MINISTRU CĂLIN POPESCU TĂRICEANU 15 ANEXA Nr. 1 Model Formular pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase Nr.1 |_|_|_|_|_| I. Date privind expeditorul / generatorul deseurilor periculoase Societatea ........................ Sediul ................ Nr. ............. Cod postal ............... Localitatea .................. Persoana responsabilă ....................... Telefon .............. Fax ............. E-mail .................. AutorizaŃie de mediu nr. |_|_|_|_|_| Data la care expiră autorizaŃia de mediu |_|_|_|_|_||_| Cod unic de înregistrare |_|_|_|_|_| II. Date privind transportatorul deseurilor periculoase Societatea ........................ Sediul................ Nr. ...... Cod postal ............... Localitatea .................. Persoana responsabilă ....................... Telefon .............. Fax ............. E-mail .................. LicenŃa de transport mărfuri periculoase nr... Data la care expiră licenŃa de transport mărfuri periculoase ........................... AutorizaŃie de mediu nr. |_|_|_|_|_| Data la care expiră autorizaŃia de mediu |_|_|_|_|_||_| Cod unic de înregistrare |_|_|_|_|_| Nr. înmatriculare mijloc de transport:................................... Delegat (nume, prenume, funcŃie) ............................................................ III. Date privind destinatarul deseurilor periculoase Societatea ........................ Sediul ................ Nr. ...... Cod postal ............... Localitatea .................. Persoana responsabilă ....................... Telefon .............. Fax ............. E-mail .................. Cod unic de înregistrare |_|_|_|_|_| 16 IV. Date privind amplasamentul instalaŃiei de tratare / valorificare /eliminare Denumirea ................ Sediul................ Nr. ...... Cod postal ............... Localitatea .................. Persoana responsabilă ....................... Telefon .............. Fax ............. E-mail .................. AutorizaŃie de mediu nr. |_|_|_|_|_| Data la care expiră autorizaŃia de mediu |_|_|_|_|_||_| V Aprobare pentru: (i) Un singur A. transport |_| (ii) Mai multe transporturi |_| (i)Colectare (ii)Stocare temporară (iii) Tratare (iv) Valorificare |_| |_| |_| |_| B. (v) Eliminare |_| C. OperaŃia de colectare/ stocare temporară/ tratare/valorificare/ eliminare (conform anexelor IA, II A, si respectiv II B din OUG nr. 78/2000 privind regimul deseurilor aprobată prin Legea nr. 426/2001, cu modificările si completările ulterioare) Nr. ...... VI. Numărul total de transporturi planificate : VII. Cantitatea de deseuri planificată a fi transportată (în tone) |_|_|_|_|_| t VIII. Denumirea si compoziŃia chimică a deseurilor: Denumirea deseurilor (conform HG nr. 856/2002) |_|_|_|_|_| Codul deseurilor (conform HG nr. 856/2002) |_|_|_|_|_| ConŃinutul deseurilor în: 1. Arsen |_|_|_|_|_| mg/l 2. Plumb |_|_|_|_|_| mg/l 3. Cadmiu |_|_|_|_|_| mg/l 4. Crom-Vl |_|_|_|_|_| mg/l 5. Cupru |_|_|_|_|_| mg/l 17 6. Nichel |_|_|_|_|_| mg/l 7. Mercur |_|_|_|_|_| mg/l 8. Seleniu |_|_|_|_|_| mg/l 9. Staniu |_|_|_|_|_| mg/l 10. Stibiu |_|_|_|_|_| mg/l 11. Taliu |_|_|_|_|_| mg/l 12. Telur |_|_|_|_|_| mg/l 13. Sulfuri |_|_|_|_|_| mg/l 14. Cloruri |_|_|_|_|_| mg/l 15. Fluoruri |_|_|_|_|_| mg/l 16. Bromuri |_|_|_|_|_| Greu % 17. Ioduri |_|_|_|_|_| Greu % 18. NitriŃi |_|_|_|_|_| Greu % 19. Fenoli |_|_|_|_|_| mg/l 20. PCB/PCT |_|_|_|_|_| mg/l 21. Consum Chimic de Oxigen (CCO) |_|_|_|_|_| mg/l 22. valoare pH |_|_|_|_|_| mg/l 23. conductibilitate |_|_|_|_|_| S/cm 24. materiale lipofile greu volatile |_|_|_|_|_| mg/l 25. componenta extractibilă a substanŃei de bază |_|_|_|_|_| Greu % 26. materiale lipofile extractibile |_|_|_|_|_| Greu % 27. pierderi la calcinare |_|_|_|_|_| Greu % 28. componenta dizolvabilă în apă |_|_|_|_|_| Greu % 29. conŃinut de apă |_|_|_|_|_| % 30. rezistenŃa la forfecare |_|_|_|_|_| kN/m" 31. deformare axială |_|_|_|_|_| % 32. rezistenŃa la presare uniaxială |_|_|_|_|_| kN/m" 33. punct de topire |_|_|_|_|_| 0C 34. punct de inflamabilitate |_|_|_|_|_| 0C 35. punct de condensare/domeniu de condens |_|_|_|_|_| 0C 36. putere calorică |_|_|_|_|_| kJ/k 37. Emisie de gaze prin reacŃii ulterioare |_|_|_|_|_| 37.1 a) în contact cu ambalajul |_|_|_|_|_| 37.2 b) în contact cu aerul |_|_|_|_|_| 37.3 c) în contact cu roca de sare |_|_|_|_|_| 18 37.4 d) la temp. de °C |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 38. MenŃionarea componentelor periculoase |_|_|_|_|_| 38.1 a) ale deseurilor |_|_|_|_|_| 38.2 b) ale produselor rezultate din valorificarea/eliminarea deseurilor |_|_|_|_|_| alŃi parametri valoare dimensiune 39. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 40. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 41. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 42. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 43. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 44. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 45. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 46. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 47. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 48. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_| 49. alte menŃiuni |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Notă: La completarea punctelor de la 38 la 49 se au în vedere prevederile art. 8 din H.G. nr. 856/2002 privind proprietăŃile periculoase ale deseurilor. IX. ModalităŃi de transport |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| X. Tipuri de ambalare |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| XI. DeclaraŃia expeditorului / generatorului: Declar pe propria răspundere că datele si informaŃiile de mai sus sunt complete si corecte. Declar de asemenea că îmi asum obligaŃiile contractuale stabilite conform legii. Nume Semnătura / Stampila Data XII. Acceptarea transportului de către destinatar Suntem de acord să preluăm deseurile declarate. Asigurăm că deseurile vor fi tratate / valorificate / eliminate în instalaŃia noastră, conform legii 19 Nume Semnătura / Stampila Data XIII. Autorizarea transportului deseurilor de către AgenŃia JudeŃeană pentru ProtecŃia Mediului pe a carei raza teritoriala are loc colectarea / stocarea temporară / tratarea / valorificarea / eliminarea deseurilor. AgenŃia pentru ProtecŃia Mediului (JudeŃul) autorizează Nume Semnătura / Stampila Data CondiŃii specifice |_| nu |_| da Dacă se impun condiŃii specifice, acestea se trec pe verso XIV. Autorizarea rutei de transport de către Inspectoratul pentru SituaŃii de UrgenŃă Pentru transportul deseurilor periculoase trebuie utilizată următoarea rută: ................................... Dacă această rută nu poate fi utilizată din motive obiective, va fi utilizată următoarea rută: Nume Semnătura / Stampila Data 1 Număr înscris de către AgenŃia JudeŃeană pentru ProtecŃia Mediului pe a cărei rază teritorială se află instalaŃia de tratare / valorificare / eliminare. 20 ANEXA Nr. 2 Model Formular de expediŃie/ transport deseuri periculoase Nr.1 |_|_|_|_|_| Denumirea deseurilor periculoase 2 |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Cod deseuri periculoase |_|_|_|_|_| Deseuri periculoase < 1t/an |_| Deseuri periculoase >1t/an |_| Nr. Formularului de aprobare a transportului* |_|_|_|_|_| Nr. de înregistrare al expeditorului |_|_|_|_|_| Nr. de înregistrare al transportatorului |_|_|_|_|_| Nr. de înregistrare al destinatarului |_|_|_|_|_| În calitate de : Generator |_| Operator economic care realizează operaŃia de: Colectare |_| Stocare temporară |_| În calitate de : Nume delegat: Nr. înmatriculare mijloc transport: În calitate de operator economic care realizează operaŃia de : Colectare |_| Stocare temporară |_| Tratare |_| Valorificare |_| Eliminare |_| Cantitatea predată în tone |_|_|_|_|_| Cantitatea primită în tone |_|_|_|_|_| Cantitatea recepŃionată în tone |_|_|_|_|_| Cantitatea respinsă în tone |_|_|_|_|_| Data predării (zi, lună, an) |_|_|_|_|_||_| Data predării (zi, lună, an) |_|_|_|_|_|_| Data primirii (zi, lună, an) |_|_|_|_|_||_| Denumirea societăŃii, sediul, cod unic de identificare |_|_|_|_|_| Denumirea societăŃii, sediul, cod unic de identificare |_|_|_|_|_| Denumirea societăŃii, sediul, cod unic de identificare |_|_|_|_|_| Semnătura si stampila (asigurare pentru o declaraŃie corectă) Semnătura si stampila (asigurare pentru transport regulamentar) Semnătura si stampila (asigurare pentru preluare în vederea unei colectări sau stocări temporare, tratare/ valorificare / eliminare conform prevederilor legale) 21 Tipul mijloacelor de transport : Număr si tip de ambalaje utilizate pentru transportul deseurilor periculoase: ObservaŃii: Notă: 1 Număr înscris de către AgenŃia JudeŃeană pentru ProtecŃia Mediului 2 Conform HG nr. 856/2002 * nu este necesară aprobare pentru cantităŃi < 1t/an 22 ANEXA Nr.3 Model Formular de încărcare - descărcare deseuri nepericuloase Serie si număr Date de identificare transportator Data Caracteristici deseuri : Cantitate Date privind punctul de lucru* unde se efectuează ÎNCĂRCAREA Date de identificare expeditor AutorizaŃie de mediu nr. Data la care expiră autorizaŃia de mediu Semnătura si stampila Date de identificare delegat si nr.înmatriculare mijloc de transport LicenŃa de transport mărfuri nepericuloase nr. Data la care expiră licenŃa de transport mărfuri nepericuloase Semnătura Încărcare Descărcare Categorii deseuri cod Descriere Destinat: colectării |_| stocării temporare|_| tratării |_| valorificării|_| eliminării |_| tone Metri cubi Date privind punctul de lucru unde se efectuează * DESCĂRCAREA Date de identificare destinatar AutorizaŃie de mediu nr. Data la care expiră autorizaŃia de mediu Semnătura si stampila Obs. Notă:* se va completa numai în cazul în care încărcarea / descărcarea are loc la un punct de lucru, care nu reprezintă sediul social.
|